الجمعة، 13 يوليو 2012

نفس الإحساس



-         إنتَ إزاي بتحب المزيكا كدا؟
-         سؤالك غلط .. السؤال هو إزاي أنا بحبك كدا؟
(تبتسم هي)
-         معرفش
-         ولا عمر حد هيعرف من أول سيدنا آدم لآخر الخليقة
يأتي صوت أغنية وجيه عزيز من كاسيت السيارة متحديا حر الصيف ومشاكل الحياة اليومية التي لا تتوقف عن ملاحقتهما:
عندي نفس الاحساس عندك
إيدي دايما بتسابق ودك
بسأل نفسي أسمع ردك
وأتكلم تنطقني في قلبك
أوعي تفكرني بصدك
عندي نفس الاحساس عندك
-         تشربي عصير مانجة؟
-         ياريت
يدير السيارة ويبحث عن أول U turn ليقف أمام فرغلي ليشربا العصير دون أن يترجلا من السيارة، لا يريد أن تضيع حالة النشوي التي يشعران بها، فهما كاثنين شربا دون أن يسكرا .. وإنما انتابتهما حالة غريبة من الشعور أنهما ليسا علي الأرض، إنما يحلقان سويا في فضاءات واسعة وبعيدة عن هذا العالم
-         عارفة كان نفسي أطلع عازف عود
-         وحصل ايه؟
-         أنا بس اكتشفت الموضوع ده متأخر، أنا لما بسمع عود بتووه عن الدنيا
-         عارف، بحس إنك سميع هاااااايل وممتااااااز
-         أنا كمان بحس كده، أصل مش كل حاجة نفسي فيها هتحصل يعني ولا كل حاجة نفسي فيها لازم أبقي شاطر فيها.
-         إنت شاطر أووووي في الكتابة وفـ سماع المزيكا .. ركز في دول وإنت هتتألق
يصمتان، فتتحدث الأغنية:
عاشق للكون فـ هواكي
وراسم أحلام وياكي
وأسأل عن قلبي معاكي
وأسكت لما أسمع ردك
**
أوعي تفكرني بصدك
عندي نفس الاحساس عندك
يقتحم أحدهم هذه الخلوة بالتخبيط علي شباك السيارة، يفتح الشباك فيجد بائع مناديل فيعطيه جنيها ليسكته، وهو يعرف جيدا أنه نصاب وفي العادي يقاوم ولا يعطيه جنيها ولا حتي نصف جنيه، ولكن بعض الأوقات لا تحتمل المناهدة معهم، يغلق الشباك.
-         الناس دي بتحيرني علي فكرة
-         بيصعبوا عليك؟
-         أحيانا .. وأحيانا ببقي عارف إنهم ولاد كلب حرامية .. يعني في الآخر برجع ألوم ع النظام الليي بهدل الشعب كله، أينعم الناس عليها جزء من العتاب، بس لما تبصلها من زاوية أكبر بتحسي إنهم مجبرين علي ده ..هي دايرة كدا عمالين نلف فيها .. أنا زهقت
-         صلي ع النبي كدا وقولي طيب بتعرف منين يعني إن كانوا محتاجين ولا ولاد كلب
-         دي بقي ونظرة كل واحد ومدي فهمه للحياة، خبرتك فـ الدنيا بتخليكي مع الوقت يبقي عندك بصيرة وفهم للي أودامك، طبعا دي نعمة من عند ربنا مش كل الناس بتبقي كدا، وأنا بحمد ربنا علي نعمته
-         عارف بحس إنك الكبير اللي فاهم كل حاجة واللي بيعلمني الدنيا دي بيعيشوها إزاي
(ينظران لبعضها ويبتسمان)
جايز بتاخدني حبيبة
وأشعر وكأني فـ غيبة
وأرجع من تاني غريبة
أنا تاني بعيد عن قلبك
-         عارفة بحس إننا شبه عصير الكوكتيل، زي الفاكهة كدا كل واحدة منها ليها طعمها ولونها وريحتها، بس لما بيتضربوا سوا في خلاط واحد بيطلعوا طعم جميل وممتع .. أنا وإنتِ كدا .. كل واحد بصفاته وطباعه وشكله وأسلوبه في الحياة لما بنبقي سوا بيبقي طعمنا حلو أوي

قادر أنا أعمل زيك
وأستغني عن جنة ضيك
وإن جاني الشوق من حيك
هتدور وأتجاهل ودك

هناك 3 تعليقات:

  1. الاحلااااااااااام... ;)

    ردحذف
  2. هايل و جميل بجد ... انا بستنى اللي بعدو :)

    ردحذف
  3. يا واد يا كريم بلاش الحوارات دى تعبتنى :)

    وبعدين عربيه ايه يبنى ده انا كنت بخليها تتشعلق فى الميكروباص :)))

    ردحذف